Το αιώνιο ερώτημα για πάρα πολλούς, και ειδικά νέους οδηγούς είναι ποιος έχει προτεραιότητα στον κυκλικό κόμβο, αυτός που μπαίνει ή αυτός που κινείται ήδη; Επίσης, υπάρχει πρόστιμο αν παραβιάσεις τον κανόνα;
Όσο περίεργο κι αν αυτό σου ακούγεται, ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας έχει ένα ολόκληρο άρθρο αφιερωμένο στους κυκλικούς κόμβους και στο πώς πρέπει να συμπεριφέρονται οι οδηγοί όταν κινούνται σε έναν.
Ποιος έχει προτεραιότητα σε ένα κυκλικό κόμβο ανά περίπτωση;
Ας δούμε τις διάφορες εκδοχές σχετικά με το ποιος έχει προτεραιότητα σε έναν κυκλικό κόμβο.
Κόμβος χωρίς σήμανση
Σε αυτή την περίπτωση προτεραιότητα έχει πάντα όποιος έρχεται από δεξιά, άρα και κατά συνέπεια όποιος εισέρχεται στον κόμβο. Υπάρχουν όμως και μερικές εξαιρέσεις. Συγκεκριμένα:
- Προτεραιότητα έχουν οι οδηγοί που κυκλοφορούν στους αυτοκινητόδρομους, εθνικές οδούς και οδούς ταχείας κυκλοφορίας.
- Όσοι εισέρχονται από χωματόδρoμo, μoνoπάτια, παρόδιo ιδιoκτησία, χώρo στάθμευσης και σταθμoύς ανεφoδιασμoύ και εξυπηρέτησης oφείλoυν να παραχωρoύν πρoτεραιότητα
- Όσοι ξεκινούν ή κινoύνται πρoς τα πίσω, όπoυ αυτό επιτρέπεται, oφείλoυν να παραχωρoύν πρoτεραιότητα.
- Tα σιδηρoδρoμικά ή τρoχιoδρoμικά oχήματα έχoυν πρoτεραιότητα.
Kόμβος με σήμανση ή φανάρια
Εάν μπαίνεις ή έχεις ήδη μπει στον κυκλικό κόμβο και η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φανάρια, ακολουθείς αυτά.
Εάν όμως το φανάρι είναι κόκκινο και εσύ θέλεις να βγεις από τον κόμβο μπορείς να το κάνεις, αρκεί η έξοδος να βρίσκεται πριν το φανάρι και να μην παρεμποδίσεις την κυκλοφορία.
Πότε απαγορεύεται να μπεις σε κυκλικό κόμβο
Απαγορεύεται να μπεις σε κυκλικό κόμβο ακόμα κι αν το φανάρι σου είναι πράσινο, σε περίπτωση που υπάρχει συμφόρηση, η οποία θα σε αναγκάσει να μείνει σταματημένος στη διασταύρωση.
Υπάρχει πρόστιμο παράβασης των κανόνων;
Ναι υπάρχει. Εάν δεν παραχωρήσεις προτεραιότητα και σε τσακώσει η αστυνομία, το πρόστιμο ανέρχεται στα 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 20 μέρες.
Εάν όμως προκαλέσεις κίνδυνο ή σταματήσεις την κυκλοφορία με οποιοδήποτε τρόπο μέσα στον κυκλικό κόμβο, τότε σου επιβάλλεται ποινή 3 ή 7 βαθμών στο δίπλωμα ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης.
Συχνά λάθη που κάνουν οι οδηγοί σε κυκλικό κόμβο
Τα συχνότερα λάθη που κάνουν οι οδηγοί σε κυκλικό κόμβο είναι:
- Μη παραχώρηση προτεραιότητας σε οχήματα που ήδη κυκλοφορούν στον κόμβο, προκαλώντας σύγχυση και κίνδυνο ατυχήματος.
- Μη σωστή χρήση του φλας κατά την έξοδο από τον κόμβο, δυσκολεύοντας τους άλλους οδηγούς να προβλέψουν τις κινήσεις τους.
- Πολλοί οδηγοί εισέρχονται στον κόμβο με υπερβολική ταχύτητα ή χωρίς να ελέγξουν επαρκώς την κυκλοφορία, αυξάνοντας την πιθανότητα σύγκρουσης.
- Απότομη αλλαγή λωρίδας μέσα στον κόμβο. Είναι ένα ακόμα λάθος που μπορεί να προκαλέσει επικίνδυνες καταστάσεις.
Οι οδηγοί πρέπει να είναι συνεχώς προσεκτικοί και να τηρούν τους κανόνες για να διασφαλίζουν την ομαλή και ασφαλή κυκλοφορία.
Τώρα λοιπόν σου λύθηκε η απορία. Προτεραιότητα έχει αυτός που εισέρχεται στον κυκλικό κόμβο, εκτός εάν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας δείχνουν διαφορετικά. Να θυμάσαι πάντα να είσαι προσεκτικός και να ακολουθείς τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας για την ασφάλεια όλων.