Σχεδόν όλοι οι οδηγοί έχουν διερωτηθεί, τουλάχιστον μια φορά στην οδηγική τους πορεία, για το πως πρέπει να συμπεριφερθούν στη θέα μιας απότομης κατηφόρας. Ίσως και εσύ ανήκεις σε αυτή την κατηγορία και έχεις αναρωτηθεί αν έχεις προτεραιότητα ή ποια ταχύτητα πρέπει να βάλεις στο κιβώτιο ταχυτήτων. Η οδήγηση σε απότομη κατηφόρα δεν πρέπει να σε φοβίζει, καθώς αναλύεται πλήρως στον Κ.Ο.Κ. (Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας) και με βάση αυτόν παρακάτω θα βρεις όλες τις απαντήσεις που χρειάζεσαι.
Πώς οδηγείς σωστά στην κατηφόρα
Πολλοί οδηγοί επιλέγουν νεκρά ταχύτητα, καθώς θεωρούν ότι ο τρόπος αυτός δεν καίει καύσιμο, άρα είναι περισσότερο οικονομικός. Αυτό πέρα από λάθος, είναι και ιδιαίτερα επικίνδυνο.
- Πιο συγκεκριμένα, όταν κινείσαι με νεκρά στην κατηφόρα, σπαταλάς καύσιμο για να διατηρηθεί το αυτοκίνητο στο ρελαντί.
- Επιπλέον, δεν έχεις τον έλεγχο του αυτοκινήτου, καθώς αυτό κινείται μόνο με το βάρος του. Συνεπώς, σε περίπτωση ανάγκης είναι αδύνατο να επιταχύνεις και μπορεί να προκληθεί κάποιο ατύχημα.
Ο ενδεδειγμένος τρόπος είναι να επιλέξεις τη σωστή ταχύτητα στο σασμάν, ώστε το αυτοκίνητο να διατηρεί τη δεδομένη στιγμή την ταχύτητα του.
- Με αυτόν τον τρόπο και με μηδενικό φορτίο στην κατηφόρα, ο κινητήρας μπαίνει στην κατάσταση “fuel cut off” και διακόπτεται εντελώς η παροχή καύσιμου.
- Το πιο σημαντικό όμως στην κατάβαση με επιλεγμένη ταχύτητα στο σασμάν είναι το γεγονός ότι ελέγχεις πλήρως το αυτοκίνητό σου και σε περίπτωση ανάγκης μπορείς να αντιδράσεις.
- Ένα ακόμα πλεονέκτημα αυτής της τακτικής είναι ότι μπορείς να φρενάρεις με ήπιο τρόπο. Η επιλεγμένη ταχύτητα “βοηθά” το σύστημα πέδησης, το φρενάρισμα γίνεται πιο μαλακό και συνεπώς μειώνεται η φθορά στα τακάκια και ελαττώνεται ο κίνδυνος υπερθέρμανσης των φρένων εξαιτίας της καταπόνησης τους.
Τι ισχύει για τα αυτόματα αυτοκίνητα
Αρκετά αυτόματα αυτοκίνητα διαθέτουν τη λειτουργία coasting (ή αλλιώς sailing). Η λειτουργία αυτή επιτρέπει στο αυτοκίνητο, σε περιπτώσεις ήπιας κατηφόρας, να τσουλάει χωρίς επιλεγμένη ταχύτητα και ταυτόχρονα μηδενίζεται η κατανάλωση καύσιμου. Μόλις όμως πατήσεις το φρένο, το κιβώτιο επιλέγει αμέσως ταχύτητα και αποκτάς και πάλι τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου. Στις περιπτώσεις απότομης κατηφόρας (π.χ. σε βουνό), το αυτόματο κιβώτιο δεν επιλέγει νεκρά.
Κάποια υβριδικά αυτοκίνητα συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα και των δύο παραπάνω επιλογών, καθώς σβήνουν τον κινητήρα ενώ είναι εν κινήσει και βάζουν αυτόματα νεκρά. Με αυτόν τον τρόπο, ούτε φόρα χάνουν λόγω της χρήσης ταχύτητας, αλλά ούτε σπαταλούν καύσιμο για να μείνουν στο ρελαντί.
Ποιος έχεις προτεραιότητα στην κατηφόρα
Σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ., ο οδηγός του αυτοκινήτου που κατηφορίζει πρέπει να δώσει προτεραιότητα στον οδηγό που ανηφορίζει. Στην περίπτωση όμως που κάποιο όχημα πρέπει να κάνει όπισθεν για να περάσει το άλλο, προτεραιότητα έχουν:
- το πλήθος οχημάτων ανά κατεύθυνση, στην περίπτωση που υπάρχει ουρά αυτοκινήτων στη μία κατεύθυνση
- τα βαρέα οχήματα προς τα ελαφρά
- τα λεωφορεία προς τα φορτηγά
Με πιο απλά λόγια, αν ένα φορτηγό κατηφορίζει και ένα επιβατικό αυτοκίνητο ανηφορίζει, αλλά δεν υπάρχει επαρκής χώρος, τότε προτεραιότητα έχει το φορτηγό. Σε αντίθεση με το γενικό κανόνα που είδες παραπάνω, ο οδηγός του αυτοκινήτου αν και ανηφορίζει είναι υποχρεωμένος να κάνει όπισθεν και να δώσει χώρο στο φορτηγό.
Αν τα οχήματα είναι της ίδιας κατηγορίας, θα χρειαστεί να οπισθοχωρήσει ο οδηγός του αυτοκινήτου που κατηφορίζει, εκτός αν οι συνθήκες δεν το επιτρέπουν. Σε περίπτωση παράβασης, ο οδηγός θα έρθει αντιμέτωπος με διοικητικό πρόστιμο της τάξεως των 80 ευρώ.