Πολλοί οδηγοί αποφασίζουν να αγοράσουν diesel αυτοκίνητο, καθώς καίει λιγότερο σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο. Αν ανήκεις λοιπόν και εσύ στην “team diesel”, παρακάτω θα βρεις όσα χρειάζεται να γνωρίζεις για τη σωστή οδήγηση diesel αυτοκινήτων.
-
Μην προθερμαίνεις τον κινητήρα diesel
Ένα από τα συχνότερα λάθη είναι το “ζέσταμα” του κινητήρα πριν ξεκινήσεις. Πολλές φορές λοιπόν ανάβεις τη μηχανή και απλά περιμένεις κάποια λεπτά για να ζεσταθεί το αυτοκίνητο. Αυτή η τακτική το μόνο που κάνει είναι να σπαταλά περισσότερο από το καύσιμό σου, καθώς ο χρόνος που χρειάζεται για να ζεσταθεί ο κινητήρας, δεν είναι παραπάνω από αυτόν που χρειάζεσαι για να δέσεις τη ζώνη σου μπαίνοντας στο αυτοκίνητο. Προσοχή! Ο κανόνας αυτός δεν ισχύει στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.
-
Άλλαζε ταχύτητα έγκαιρα
Νιώθεις την αυξημένη δύναμη του diesel κινητήρα σου και έτσι διατηρείς συνεχώς την ίδια ταχύτητα μέχρι το βελάκι να φτάσει στις κόκκινες ενδείξεις του στροφόμετρου; Αν ναι, σταμάτησέ το αμέσως! Έχεις ξεπεράσει τη μέγιστη τιμή της ροπής του diesel κινητήρα δηλαδή τη μέγιστη επιτάχυνση του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα ναι μεν η απόδοση να είναι η ίδια, αλλά να αυξάνεται η κατανάλωση του καύσιμου. Με πιο απλά λόγια, σε ένα πετρελαιοκίνητο με εύρος λειτουργίας από 1500 μέχρι 4000 στροφές/λεπτό, φρόντισε να αλλάζεις ταχύτητα όταν φτάνεις περίπου τις 2000 στροφές, έτσι ώστε ο κινητήρας να λειτουργεί αποτελεσματικά.
-
Μην προσπερνάς με λάθος ταχύτητα
Η προσπέραση με λάθος ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη. Αν το κιβώτιο σου είναι χειροκίνητο, είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι πρέπει να αρχίζεις τη διαδικασία προσπέρασης όταν είσαι σε χαμηλές στροφές/λεπτό και να τις αυξάνεις σταδιακά. Με απλά λόγια, ξεκίνησε την προσπέραση με μία σταθερή ταχύτητα, προσέχοντας το στροφόμετρο να μη φτάσει τις κόκκινες ενδείξεις και πάτα γκάζι σταδιακά, αλλάζοντας στη συνέχεια ταχύτητα στο σασμάν. Αν όμως χρειάζεται να προσπεράσεις λόγω έκτακτης ανάγκης (π.χ. έχεις εμπόδιο μπροστά σου) και βρίσκεσαι ήδη σε υψηλό αριθμό στροφών/λεπτών, τότε άλλαξε ταχύτητα (για παράδειγμα από 3η πήγαινε σε 4η) την ώρα που κινείσαι στο αντίθετο ρεύμα.
-
Μην αφήνεις το πετρέλαιο να τελειώσει
Αν τελειώσει το καύσιμο στο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητό σου, τότε δεν αρκεί να το ξαναγεμίσεις όπως θα έκανες σε ένα όχημα που κινείται με βενζίνη. Στα περισσότερα diesel αυτοκίνητα θα χρειαστεί να γίνει εξαέρωση (μπορείς να την κάνεις ο ίδιος, διαβάζοντας τις οδηγίες του κατασκευαστή), ενώ στη χειρότερη περίπτωση θα πρέπει να αλλάξεις τρόμπα πετρελαίου, μια αλλαγή η οποία θα σου κοστίσει τουλάχιστον 1000 ευρώ. Φρόντισε λοιπόν, να τσεκάρεις τις ενδείξεις στο καντράν και να ανεφοδιάζεις με πετρέλαιο το αυτοκίνητό σου, πριν προλάβει να ανάψει το λαμπάκι που δηλώνει μειωμένο καύσιμο.
-
Κάνε αναγέννηση στο φίλτρο DPF
Το φίλτρο DPF (Diesel Particulate Filter) είναι κατασκευασμένο για να αφαιρεί τα μικροσωματίδια άνθρακα από το πετρέλαιο, τα οποία δημιουργούνται από την υγρασία σε δεξαμενές. Η αναγέννηση είναι μια ειδική διαδικασία, κατά την οποία το φίλτρο DPF καίει αυτά τα μικροσωματίδια και τα απομακρύνει από το εσωτερικό του. Η αναγέννηση γίνεται είτε παθητικά, είτε ενεργητικά.
- Ενεργητική αναγέννηση: Αν σου εμφανιστεί η σχετική επισήμανση στο καντράν, μπορείς να ξεκινήσεις την ενεργητική αναγέννηση του φίλτρου, απλά οδηγώντας για 15 - 20 λεπτά συνεχόμενα και με ταχύτητα μεγαλύτερη των 80 χλμ/ώρα.
- Παθητική αναγέννηση: Αν το αυτοκίνητό σου έχει τη δυνατότητα να αφαιρεί τα μικροσωματίδια άνθρακα από το πετρέλαιο αυτόματα, τότε δεν χρειάζεται να κάνεις κάτι, αφού η παθητική αναγέννηση γίνεται από μόνη της ενώ οδηγείς για 20 περίπου λεπτά με ταχύτητα 70 χλμ/ώρα, αφού έτσι θα ανέβει η θερμοκρασία στην εξάτμιση.
-
Μη χρησιμοποιείς αναξιόπιστα καύσιμα
Πολλές φορές το πετρέλαιο που πωλείται στην αγορά είναι αμφιβόλου ποιότητας και νοθευμένο. Αυτό πέρα από προβλήματα στον κινητήρα του αυτοκινήτου σου και αχρήστευση της αντλίας πετρελαίου, φέρει και επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, καθώς εκλύονται από το όχημα επικίνδυνοι ρύποι. Βρες λοιπόν ένα πρατήριο ελεγμένο για περιπτώσεις νοθείας και μείνε σταθερός πελάτης σε αυτό.