Όταν μιλάμε για το ρελαντί αυτοκινήτου, αναφερόμαστε στην κατάσταση που ο κινητήρας του αυτοκινήτου λειτουργεί στις χαμηλότερες δυνατές στροφές, χωρίς να χρειάζεται ο οδηγός να πατάει γκάζι. Οι στροφές του ρελαντί διαφέρουν από όχημα σε όχημα, αλλά και από κινητήρα σε κινητήρα. Ενδεικτικά, στα περισσότερα αυτοκίνητα οι στροφές του ρελαντί είναι περίπου 700 - 900 στροφές ανά λεπτό, ανάλογα βέβαια και με τον τύπο του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι από τη στιγμή που ο κινητήρας λειτουργεί σε κατάσταση ρελαντί, καίει και λιγότερο καύσιμο, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος αυτός να σβήσει. Πολλοί οδηγοί λοιπόν προσπαθώντας να περιορίσουν όσο μπορούν την κατανάλωση του καυσίμου, επιλέγουν να κρατήσουν τις στροφές στα χαμηλότερα επίπεδα. Τι συνέπειες όμως έχει αυτή τους η κίνηση;
Οδήγηση στο ρελαντί
Αν λοιπόν αποφασίσεις να οδηγείς μόνιμα στο ρελαντί με σκοπό να εξοικονομήσεις χρήματα, τα νέα δεν είναι καλά. Η διατήρηση των στροφών στις πιο χαμηλές τους τιμές, μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη φθορά του κινητήρα. Να θυμάσαι ότι ο κινητήρας είναι φτιαγμένος για να αποδίδει τα μέγιστα και αυτό επιτυγχάνεται μόνο αν λειτουργεί σε συγκεκριμένο εύρος στροφών, ανάλογα πάντα με τον τύπο του. Φυσικά και υπάρχουν στιγμές που σου επιτρέπουν να μειώσεις τις στροφές στο ρελαντί ώστε να κάνεις οικονομία στο καύσιμο, αλλά αυτό δεν πρέπει να γίνεται σε μόνιμη βάση.
Σκέψου για παράδειγμα ότι θέλεις να ανέβεις μία ανηφόρα και επιθυμείς να διατηρήσεις τις στροφές του κινητήρα σου σε χαμηλές τιμές. Ο κινητήρας προσπαθεί να αποδώσει το μέγιστο δυνατό, αλλά οι χαμηλές στροφές δεν το βοηθούν. Σε αυτήν την περίπτωση πετυχαίνεις το αντίθετο, καθώς γίνεται μεγαλύτερη καύση καυσίμου από την υπερπροσπάθεια του κινητήρα να αποδώσει και επιπλέον υπάρχει μεγάλος κίνδυνος αυτός να πάθει ζημιά λόγω των κραδασμών που δημιουργούνται.
Ένα ακόμα μειονέκτημα στην παρατεταμένη οδήγηση στο ρελαντί είναι η αχρήστευση των συστημάτων φίλτρανσης των καυσαερίων. Τα φίλτρα καυσαερίων, τα οποία είναι υπεύθυνα για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων στο περιβάλλον, δε λειτουργούν αν ο κινητήρας δεν αποδίδει στο βέλτιστο. Χρειάζεται λοιπόν ο κινητήρας να είναι πάντοτε ζεστός και αυτό επιτυγχάνεται σε πιο υψηλές στροφές.
Πώς προθερμαίνεις σωστά τον κινητήρα του αυτοκινήτου σου
Πολλοί οδηγοί θεωρούν πως ο καλύτερος τρόπος προθέρμανσης του κινητήρα, είναι η διατήρηση των στροφών του στα χαμηλότερα επίπεδα για κάποια λεπτά. Αυτός όμως είναι λάθος και όπως είδες και παραπάνω η συστηματική οδήγηση σε ρελαντί μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη φθορά του κινητήρα. Αυτό που χρειάζεται να κάνεις είναι να ξεκινήσεις να οδηγείς σε χαμηλούς ρυθμούς μέχρι οι στροφές του ρελαντί να φτάσουν στη μέση. Μη ξεχνάς πως όταν ο κινητήρας σου είναι κρύος, είναι λάθος να θέλεις τη μέγιστη απόδοση του. Περίμενε λοιπόν κάποια λεπτά μέχρι οι στροφές να είναι στη μέση και μόλις αυτό συμβεί ξεκίνησε κανονικά τη διαδρομή σου.
Πρόβλημα στις στροφές του ρελαντί
Ίσως έχει συμβεί και σε εσένα, να σταματήσεις με νεκρά το αυτοκίνητο σου και ξαφνικά να δεις τις στροφές στο ρελαντί να ανεβοκατεβαίνουν. Μόλις πατήσεις το γκάζι οι στροφές επανέρχονται στα κανονικά επίπεδα. Στο επόμενο σταμάτημα όμως παρατηρείς πάλι αυτό το ανεβοκατέβασμα στις στροφές. Γιατί λοιπόν το αυτοκίνητο σου ανεβοκατεβάζει στροφές στο ρελαντί;
-
Υπάρχει πρόβλημα στην πεταλούδα γκαζιού
Η πεταλούδα γκαζιού ανήκει στο σύστημα εισαγωγής αέρα στους θαλάμους καύσης. Σε περίπτωση που είναι βρώμικη, επηρεάζει τις στροφές και δημιουργεί αυτό το περίεργο ανεβοκατέβασμα τους στο ρελαντί. Μην ανησυχήσεις, καθώς ο καθαρισμός της είναι μια πολύ απλή και οικονομική διαδικασία. Αν όμως η πεταλούδα γκαζιού χρήζει αντικατάστασης, τότε το κόστος είναι αρκετά αυξημένο.
-
Βρώμικα μπεκ
Τα μπεκ είναι στην ουσία οι εγχυτήρες στο σύστημα έγχυσης καυσίμου και όπως στην περίπτωση της πεταλούδας γκαζιού, αν είναι βρώμικοι επηρεάζουν και τις στροφές στο ρελαντί. Και εδώ απαιτείται ο καθαρισμός τους.
-
Ελαττωματικός αισθητήρας στροφών
Αν παρατηρήσεις απότομες αυξομειώσεις των στροφών στο ρελαντί, ίσως να ευθύνεται κάποια βλάβη στον αισθητήρα στροφών. Απευθύνσου σε έναν ειδικό για να ελέγξει τον αισθητήρα στροφών και θα αποφασίσει αν πρέπει να αντικατασταθεί.
-
Ελαττωματική βαλβίδα ρελαντί
Μπορεί το πρόβλημα να προκύπτει από ελαττωματική βαλβίδα στο ρελαντί, την οποία και θα χρειαστεί να αλλάξεις.
-
Βλάβη στη φύσα του MAF
Ο αισθητήρας μάζας αέρα είναι υπεύθυνος για τη μετατροπή της εισερχόμενης μάζας αέρα σε τάση. Ένα πρόβλημα σε αυτόν, είναι πιθανό να δημιουργήσει το ανεβοκατέβασμα των στροφών του ρελαντί.
-
Πρόβλημα στην τρόμπα βενζίνης
Αν οδηγείς συχνά με το λαμπάκι αναμμένο, τότε μπορεί να δημιουργηθεί βλάβη στην τρόμπα βενζίνης. Μία τέτοια βλάβη ενδέχεται να επηρεάσει και τις στροφές στο ρελαντί.
Γιατί το αυτοκίνητο τρέμει στο ρελαντί
Αν έχεις παρατηρήσει τρέμουλο στον κινητήρα του αυτοκινήτου σου όταν αυτό βρίσκεται στο ρελαντί, ίσως να φταίει κάτι από τα παρακάτω.
- Το καύσιμο που χρησιμοποιείς είναι κακής ποιότητας
- Η φλάντζα κεφαλής έχει καεί
- Υπάρχει βλάβη στον αισθητήρα θερμοκρασίας λαδιού
- Υπάρχει φθορά στην τσιμούχα
- Τα μπουζοκαλώδια έχουν φθαρεί
Γιατί το αυτοκίνητο υπερθερμαίνεται στο ρελαντί
Στην περίπτωση που αντιληφθείς αυξημένη θερμοκρασία του κινητήρα όταν βρίσκεται στο ρελαντί, ζήτα από έναν ειδικό να ελέγξει:
- Το ψυγείο του αυτοκινήτου, καθώς μπορεί να πρέπει να ανανεώσεις το ψυκτικό υγρό
- Το θερμοστάτη για την ύπαρξη βλάβης
- Την αντλία νερού