Ο χειρισμός των ταχυτήτων του αυτοκινήτου, είναι από τα βασικότερα πράγματα που μαθαίνεις στα μαθήματα οδήγησης. Αν και τα αυτόματα αυτοκίνητα, έχουν γίνει πολύ δημοφιλή τα τελευταία χρόνια στην χώρα μας, υπάρχουν πολλοί οδηγοί που επιλέγουν παραδοσιακά, αυτοκίνητα με χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων. Σε αυτό το άρθρο, συγκεντρώσαμε σημαντικές πληροφορίες γύρω από τις ταχύτητες του αυτοκινήτου που απαντούν σε συχνά ερωτήματα νέων αλλά και έμπειρων οδηγών.
- Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω ταχύτητα για να εξοικονομώ βενζίνη;
- Τι ταχύτητα πρέπει να έχω στην κατηφόρα και στην ανηφόρα;
- Ποια είναι τα λάθη που πρέπει να αποφεύγω όταν αλλάζω ταχύτητες;
- Πώς λειτουργούν οι ταχύτητες στα αυτόματα αυτοκίνητα και τι σημαίνουν τα γράμματα στον επιλογέα ταχυτήτων;
Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω ταχύτητες;
Η αλλαγή των ταχυτήτων, είναι ένα θέμα που απασχολεί, είτε τους οδηγούς που ψάχνουν τρόπους για να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμων είτε τους οδηγούς που αγαπούν την ταχύτητα και θέλουν να την διατηρούν με σωστές αλλαγές. Όταν γίνεται σωστή αλλαγή ταχύτητας από μικρότερη σε μεγαλύτερη θέση (π.χ. Από 1η σε 2η) ή από μεγαλύτερη σε μικρότερη (από 4η σε 3η), τότε επιτυγχάνεται καλή σχέση ταχύτητας και κατανάλωσης καυσίμου. Συγκεκριμένα, το ανέβασμα της ταχύτητας (π.χ. από 2α σε 3η) θα πρέπει να γίνεται στις στροφές που επιτυγχάνεται η καλύτερη απόδοση του κινητήρα και με βάση τον τύπο του κινητήρα.
→ Στους κινητήρες βενζίνης: περίπου στις 2.000 έως 2.500 στροφές
→ Στους κινητήρες diesel: μεταξύ 1.500 έως 2.000 στροφές
→ Στους ατμοσφαιρικούς κινητήρες: περίπου στις 3.500 έως 4.000 στροφές
Στο κατέβασμα των ταχυτήτων (π.χ. από 3η σε 2α), ο κανόνας που ισχύει είναι ότι πρέπει να έχεις πάντα στο νου σου οι στροφές του ρελαντί.Οι στροφές του ρελαντί διαφέρουν,τύπο του κινητήρα εσωτερικής καύσης. να συμβαδίζουν με την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Όταν ο κινητήρας δουλεύει σε χαμηλές στροφές, η ταχύτητα του αυτοκινήτου μειώνεται, άρα θα πρέπει να κατεβάσεις ταχύτητα. Οι πιο έμπειροι οδηγοί, συνηθίζουν να “ακούν” το αυτοκίνητο και να αντιλαμβάνονται από τον ήχο και το τρέμουλο του αυτοκινήτου πότε είναι η στιγμή να ανεβάσουν ή να κατεβάσουν ταχύτητα.
Τι ταχύτητα πρέπει να έχω στην κατηφόρα και στην ανηφόρα
Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται σε κατηφόρα, ο οδηγός θα πρέπει να επιλέγει την σχέση ταχύτητας στο κιβώτιο ταχυτήτων που είναι ανάλογη της ταχύτητας του αυτοκινήτου. Άρα, δεν υπάρχει συγκεκριμένη ταχύτητα που πρέπει να “κουμπώσεις” αν οδηγείς σε κατηφόρα. Εξαίρεση αποτελούν οι κατηφόρες με πολύ μεγάλη κλίση, τις οποίες θα πρέπει να τις κατεβαίνεις με την πρώτη ταχύτητα και φρένο. Εφόσον, έχεις επιλέξει τη σωστή σχέση σε συνάρτηση με την ταχύτητα του αυτοκινήτου, τότε ο κινητήρας θα πρέπει ελαφρώς να φρενάρει και να μειώνεται η ταχύτητα του αυτοκινήτου.
Προσοχή! αν επιλέγεις νεκρά στην κατηφόρα, είναι σχετικά επικίνδυνο καθώς στην ουσία το αυτοκίνητο δεν ανακόπτει ταχύτητα και σε περίπτωση που για τον οποιοδήποτε λόγο χρειαστεί να επιταχύνεις, η ανταπόκριση δεν θα είναι άμεση.
Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται σε ανηφόρα και δεν βρίσκεται σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, η ταχύτητα που αναπτύσει δεν ξεπερνά συνήθως τα 50 χ.λ.μ. οπότε και η ταχύτητα που επιλέγει ο οδηγός στο κιβώτιο είναι η 2η ή 3η. Σε ανηφόρες με απότομη κλίση, μπορεί να χρειαστεί και η 1η. Σε κάθε περίπτωση, ο οδηγός είναι εκείνος που “ακούει” το αυτοκίνητο και επιλέγει τη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Ποια είναι τα λάθη που πρέπει να αποφεύγεις όταν αλλάζεις ταχύτητες;
- Το συνεχές ελαφρύ πάτημα του συμπλέκτη κατά την οδήγηση μπορεί να προκαλέσει πρόωρη φθορά στον συμπλέκτη.
- Όταν αλλάζεις ταχύτητα χωρίς να έχεις πλήρως πατημένο τον συμπλέκτη, μπορεί να οδηγήσει σε φθορά στα γρανάζια του κιβωτίου.
- Όταν στηρίζεις μόνιμα το χέρι στον λεβιέ ταχυτήτων ασκώντας του ελαφριά πίεση, προκαλείται φθορά στις φουρκέτες του κιβωτίου ταχυτήτων με αποτέλεσμα να χρειάζονται αντικατάσταση μετά από λίγο καιρό.
- Η απότομη αλλαγή από όπισθεν σε πρώτη, χωρίς να έχει σταματήσει εντελώς το αυτοκίνητο, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων τόσο στα χειροκίνητα όσο και στα αυτόματα.
Πώς λειτουργούν οι ταχύτητες στα αυτόματα αυτοκίνητα και τι σημαίνουν τα γράμματα στον επιλογέα ταχυτήτων;
Θα έχεις παρατηρήσει ότι στα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, αντί για αριθμούς θα βρεις γράμματα τα οποία προσδιορίζουν συγκεκριμένες θέσεις στον επιλογέα ταχυτήτων. Ας δούμε ποια είναι τα γράμματα αυτά και την σημασία τους:
- R(reverse): Η θέση αυτή, επιλέγεται στην οπισθοπορεία και όταν θέλεις να σταθμεύσεις. Ουσιαστικά, είναι η όπισθεν.
- P(park): Χρησιμοποιείται όταν σταθμεύσεις το αυτοκίνητο και στην ουσία κλειδώνει το κιβώτιο ταχυτήτων του οχήματος για να μην κινείται.
- N(neutral): Είναι η λεγόμενη νεκρά, με την οποία ο κινητήρας αποσυνδέεται από τους τροχούς και το όχημα κινείται άνετα και στις δύο κατευθύνσεις.
- D(drive): Η συγκεκριμένη θέση, είναι εκείνη που σου επιτρέπει να να κινείσαι σε πορεία προς τα εμπρός.
- S(sport): Υπάρχει σε μερικά αυτόματα κιβώτια και επιλέγοντάς τη, οι σχέσεις αλλάζουν σε υψηλότερες στροφές περιστροφής του κινητήρα.
- M(manual): O οδηγός έχει την επιλογή να αλλάξει τις σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων χειροκίνητα.