Το μπουζί αυτοκινήτου, ή αλλιώς αναφλεκτήρας επηρεάζει άμεσα την αποτελεσματική λειτουργία του κινητήρα και αποτελεί ένα από τα πιο βασικά εξαρτήματα αυτού. Βρίσκεται στον θάλαμο καύσης του κινητήρα και είναι μέρος του συστήματος ανάφλεξης του οχήματος σου.
Πώς λειτουργεί το μπουζί αυτοκινήτου
Το μπουζί αυτοκινήτου ουσιαστικά δημιουργεί τον σπινθήρα που χρειάζεται ο κινητήρας για να πραγματοποιήσει την καύση του μίγματος καυσίμου - αέρα. Δημιουργεί δηλαδή την απαραίτητη ηλεκτρική εκκένωση για την ανάφλεξη του παραπάνω συνδυασμού στο θάλαμο καύσης. Η θερμοκρασία του σπινθήρα που δημιουργείται είναι πολύ υψηλή και έτσι διασφαλίζεται η στιγμιαία καύση του μείγματος.
Πώς να επιλέξεις τον κατάλληλο τύπο μπουζί
Τα μπουζί έχουν σχεδιαστεί για συγκεκριμένους κινητήρες και έτσι θα πρέπει να επιλέγονται με προσοχή. Ένα μπουζί με εσφαλμένη θερμική διαβάθμιση, μήκος ή υλικό προκαλεί μειωμένη αποδοτικότητα του κινητήρα και πρέπει να αλλαχθεί.
Το κατάλληλο μπουζί για το αυτοκίνητό σου αναφέρεται στο εγχειρίδιο συντήρησής του, αλλά το γνωρίζει και ο επαγγελματίας στον οποίο θα απευθυνθείς. Έχε υπόψιν σου πως στην επιφάνεια του μπουζί αναγράφεται πάντα ένας κωδικός, ή αλλιώς σήμανση όπως συνήθως αναφέρεται. Η σήμανση αυτή αποτελείται από γράμματα και αριθμούς και είναι ο κωδικός κατασκευής. Σε αυτόν τον κωδικό λοιπόν υπάρχουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που χρειάζεται να γνωρίζεις για την επιλογή του μπουζί όπως η θερμική διαβάθμιση, το υλικό κ.α.
Συνεπώς, επίλεξε το κατάλληλο μπουζί για το αυτοκίνητό σου με βάση την σήμανση του, αλλά και τις παρακάτω απαιτήσεις.
- Ηλεκτρικές απαιτήσεις Είναι απαραίτητο να υπάρχει αξιόπιστη μετάδοση της υψηλής τάσης, ακόμα και όταν η τάση της ανάφλεξης φτάνει τα 40.000 βολτ. Επιπλέον, να υπάρχει κατάλληλη μονωτική ικανότητα, ακόμα και υπό θερμοκρασίες 1.000 °C.
- Θερμικές απαιτήσεις Θα πρέπει να υπάρχει αντίσταση στο θερμικό σοκ και ικανή θερμική αγωγιμότητα στον μονωτή και τα ηλεκτρόδια.
- Μηχανικές απαιτήσεις Θα πρέπει να υπάρχει ερμητική στεγανοποίηση των πιέσεων και των αερίων του θαλάμου καύσης.
- Μηχανικές Ηλεκτρικές απαιτήσεις Θα πρέπει είναι ανθεκτικά στη διάβρωση και να μην βρίσκονται κομμάτια άνθρακα στο μονωτή.
Ποια είναι τα είδη του μπουζί
Το μπουζί κατηγοριοποιείται με βάση:
-
Το υλικό του κεντρικού ηλεκτροδίου του
Υλικό Κύκλος ζωής Χαλκός 15000 - 20000 χιλιόμετρα Νικέλιο 30000 χιλιόμετρα Ασήμι Διαθέτει ιδανική θερμική αγωγιμότητα με κύκλο ζωής στα 30000 χιλιόμετρα Ιρίδιο 60000 - 120000 χιλιόμετρα
Επιπλέον, συμβάλλει στη μείωση βλαβερών ρύπων και κατανάλωσης καυσίμουΠλατίνα Διασφαλίζει την ιδανική καύση του μείγματος καυσίμου - αέρα και έχει κύκλο ζωής περίπου 100000 χιλιόμετρα
-
Τη θερμική διαβάθμισή του
Θερμό Διαθέτει μακρύ μονωτή και είναι κατάλληλος για κινητήρες, οι οποίοι λειτουργούν υπό μετρίου επιπέδου φορτία. - Φτάνει ταχύτατα στην θερμοκρασία αυτοκαθαρισμού.
Ψυχρό Διαθέτει κοντό μονωτή και ενδείκνυται για κινητήρες, οι οποίοι λειτουργούν με υψηλά φορτία. - Έχει αντοχή στην υπερθέρμανση.
- Το μήκος του σπειρώματος του
- Μακρύ σπείρωμα
- Κοντό σπείρωμα
Το μήκος του σπειρώματος του μπουζί καθορίζει το είδος του κινητήρα που αυτό μπορεί να τοποθετηθεί και επηρεάζει και τη θερμική διαβάθμιση που είδαμε παραπάνω.
Πώς να διατηρήσεις την καλή λειτουργία του μπουζί
Όπως είδαμε και παραπάνω υπάρχουν πολλά είδη μπουζί με διαφορετικούς κύκλους ζωής. Υπάρχουν όμως μερικά tips που πρέπει να γνωρίζεις, για να εκμεταλλευτείς τον κύκλο ζωής του μπουζί του αυτοκινήτου σου στο έπακρο.
Για την καλή λειτουργία των μπουζί, φρόντισε για τα παρακάτω.
- Να χρησιμοποιείς καλή ποιότητα καυσίμου.
- Να αλλάζεις έγκαιρα το λάδι του κινητήρα.
- Να αντικαθιστάς στην ώρα τους τα φίλτρα αέρα.
- Να καθαρίζεις τακτικά τα μπεκ ψεκασμού καυσίμου.
- Να καθαρίζεις τακτικά τα μπεκ ψεκασμού καυσίμου.
Ποια είναι τα συμπτώματα ενός ελαττωματικού μπουζί
Σε περίπτωση που παρατηρείς κάποιο από τα παρακάτω συμπτώματα, τότε είναι πιθανό το μπουζί σου να είναι ελαττωματικό και να χρήζει αντικατάστασης.
-
Παρατηρείς προβλήματα κατά την εκκίνηση του αυτοκινήτου.
Δεδομένου ότι τα μπουζί είναι υπεύθυνα για την ανάφλεξη του καυσίμου, είναι εύκολα αντιληπτό ότι ένα φθαρμένο μπουζί δημιουργεί πρόβλημα κατά την εκκίνηση. Σε μερικές περιπτώσεις το αυτοκίνητο δεν ξεκινάει. Αν λοιπόν αντιληφθείς θορύβους στον κινητήρα, μειωμένη ισχύ και δυσκολία στο ξεκίνημα του αυτοκινήτου, κάλεσε άμεσα την οδική βοήθεια για την καλύτερη εξυπηρέτηση σου.
-
Το φως του κινητήρα αναβοσβήνει.
Αν το το φως του κινητήρα στο ταμπλό του αυτοκινήτου σου αναβοσβήνει, τότε υπάρχει μεγάλη περίπτωση το μπουζί να είναι χαλασμένο και να χρειάζεται αντικατάσταση.
-
Καις παραπάνω καύσιμο.
Αν εξακολουθείς να χρησιμοποιείς την ίδια ποιότητα καυσίμου από συγκεκριμένο πρατήριο, οι διαδρομές που κάνεις είναι οι ίδιες και παρατηρείς αυξημένη κατανάλωση αυτού, τότε τσέκαρε την κατάσταση που βρίσκεται το μπουζί σου. Αν είναι χαλασμένο ή ακόμα και βρώμικο, προκαλεί προβλήματα στον κινητήρα και καταναλώνει έως και 30% παραπάνω καύσιμο.
-
Αργή επιτάχυνση.
Αν η επιτάχυνση του αυτοκινήτου σου είναι αργή, τότε πιθανόν να υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο μπουζί. Τσέκαρε τα βύσματα, γιατί μπορεί να θέλουν αλλαγή.
-
Χαμηλή στάθμη μπαταρίας.
Η συνεχόμενη χαμηλή στάθμη μπαταρίας μπορεί να οφείλεται στην ύπαρξη ελαττωματικού μπουζί.
-
Η λυχνία βλάβης “check” είναι αναμμένη.
Αν η λυχνία βλάβης “check” είναι αναμμένη, το πρόβλημα μπορεί να βρίσκεται στο μπουζί του κινητήρα.
Ποιο είναι το κόστος για την αντικατάσταση του μπουζί
Αν λοιπόν αντιληφθείς ότι το μπουζί είτε χάλασε, είτε τελείωσε ο προβλεπόμενος κύκλος ζωής του, πρέπει άμεσα να το αλλάξεις. Να θυμάσαι ότι είναι προτιμότερο να αντικαταστήσεις όλα τα μπουζί ταυτόχρονα, ακόμα και αν είναι μόνο ένα ελαττωματικό. Καλό θα ήταν να αλλάξεις μαζί και τα καλώδια τους.
Το κόστος των μπουζί εξαρτάται από το υλικό κατασκευής τους. Ενδεικτικά, το μπουζί από νικέλιο είναι πιο οικονομικό από το μπουζί από πλατίνα. Οι τιμές συνήθως κυμαίνονται από 2 - 21 ευρώ ανά μπουζί.