Είσαι στο αυτοκίνητο, γυρίζεις το κλειδί αλλά αυτό δεν παίρνει μπροστά. Ένα “νεκρό” αμάξι είναι σίγουρα ένας από τους μεγαλύτερους εφιάλτες όλων των οδηγών. Ίσως και ο δικός σου! Αμέσως σκέφτεσαι ότι έχεις πρόβλημα με την μπαταρία. Αν όμως υπάρχει διαρκής ισχύς από αυτήν και ο κινητήρας δεν ξεκινάει, τότε είναι πολύ πιθανό η βλάβη να κρύβεται στη μίζα, αυτό το μικρό αλλά ιδιαίτερα σημαντικό εξάρτημα κάθε αυτοκινήτου.
Πώς λειτουργεί όμως η μίζα;
Η μίζα ευθύνεται για την εκκίνηση του οχήματος και μπορείς να τη βρεις είτε στον κινητήρα είτε στην μετάδοση. Όταν αυτή περιστρέφεται, περιστρέφει και τον κινητήρα θέτοντας τον σε λειτουργία. Συνεπώς, γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι μία βλάβη στη μίζα οδηγεί σε πλήρη ακινητοποίηση του αυτοκινήτου, καθώς ο κινητήρας παραμένει “νεκρός”.
Τώρα που γνωρίζεις τι ακριβώς κάνει η μίζα ή ο εκκινητής όπως αλλιώς ονομάζεται, παρακάτω σου έχουμε τα αίτια που της δημιουργούν προβλήματα και τις ενδείξεις που σου χτυπούν το καμπανάκι για αλλαγή αυτής.
Τι επηρεάζει την καλή λειτουργία της μίζας;
Τα κυριότερα αίτια που συνδέονται με την ύπαρξη προβλημάτων στη μίζα και οδηγούν ακόμα και στην αχρήστευση της είναι τα εξής:
- Άδεια ή ελλιπώς φορτισμένη μπαταρία
- Αποτυχημένη σύνδεση των ακροδεκτών των καλωδίων παροχής ρεύματος στη μίζα
- Λανθασμένη ευθυγράμμιση των δοντιών των γραναζιών της μίζας
- Ζημιά στα σημεία επαφής του διακόπτη της ανάφλεξης
Ποια είναι τα συμπτώματα μιας ελαττωματικής μίζας;
Είναι πολύ εύκολο να αντιληφθείς πότε η μίζα του αυτοκινήτου σου χρειάζεται να ελεγχθεί από κάποιον ειδικό, ο οποίος στη συνέχεια θα κρίνει αν χρειάζεται να αντικατασταθεί. Σου παρουσιάζουμε τα κυριότερα συμπτώματα που δείχνουν ότι η μίζα σου έχει κάποια πιθανή βλάβη.
-
Πρόβλημα κατά την εκκίνηση
Η φυσιολογική φθορά του χρόνου επηρεάζει και τη μίζα του αυτοκινήτου σου. Αν προσπαθείς επαναλαμβανόμενα να ξεκινήσεις το όχημά σου και μία στις πέντε περίπου φορές αυτό δεν παίρνει μπροστά, τότε τα καρβουνάκια που βρίσκονται στο εσωτερικό της μίζας έχουν φθαρεί. Η αντικατάσταση της αποτελεί μονόδρομο.
Σε άλλη περίπτωση, έχεις παρατηρήσει ότι μερικές φορές ο κινητήρας σου ξεκινά πολύ εύκολα και άλλες φορές ιδιαίτερα δύσκολα. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει πρόβλημα με το ρεύμα τροφοδοσίας ρελέ στον εκκινητή και χρειάζεται να ελεγχθεί από μηχανικό.
-
Περίεργοι θόρυβοι
Αν ακούς μεταλλικούς θορύβους σαν ήχους λείανσης, απευθύνσου αμέσως σε ειδικό. Υπάρχει μεγάλη περίπτωση να έχει χαλάσει το γρανάζι της μίζας και να οδηγήσει σε σοβαρότερο (και ακριβότερο) πρόβλημα.
Αν όμως ο θόρυβος που ακούς είναι πιο έντονος και ο κινητήρας μοιάζει να λειτουργεί λάθος, αυτό οφείλεται στην σχεδόν ολική απώλεια εμπλοκής μεταξύ της μίζας και του σφονδύλου. Και σε αυτή την περίπτωση είναι απαραίτητη η άμεση παρέμβαση μηχανικού, αν δεν θέλεις να χάσεις και τα δύο μέρη.
-
Καπνοί στη μηχανή
Αν δεις καπνούς να βγαίνουν από τη μηχανή, τότε ίσως να έχει πραγματοποιηθεί κάποιο βραχυκύκλωμα στη σύνδεση της μίζας και του κινητήρα. Αυτό συνήθως οφείλεται στην υπερτροφοδοσία του κινητήρα με ρεύμα και πρέπει να αντιμετωπιστεί γρήγορα.
-
Συνεχής λειτουργία της μίζας
Στην περίπτωση που η μίζα στρέφεται και μετά το ξεκίνημα του αυτοκινήτου, έλεγξε αν υπάρχει κάποια ελαττωματική ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα σε αυτή. Ένας μηχανικός μπορεί να εντοπίσει την παραπάνω ζημιά με μία μόνο ματιά και να την αντιμετωπίσει αποτελεσματικά.
Πώς γίνεται ο έλεγχος της μίζας του αυτοκινήτου;
Αρχικά θα πρέπει να γίνει ένας πολύ προσεκτικός έλεγχος όλων των τμημάτων που σχετίζονται με αυτήν. Το πρώτο βήμα είναι ο έλεγχος της μπαταρίας με το ειδικό πολύμετρο. Αν μπαταρία είναι άδεια ή αχρηστευμένη, τότε συνήθως το πρόβλημα παρουσιάζεται μόνο εκεί και η μίζα δεν αντιμετωπίζει κάποια βλάβη.
Για έναν πιο ενδελεχή και αποτελεσματικό έλεγχο απευθύνσου σε έναν έμπειρο μηχανικό και συγκεκριμένα σε ηλεκτρολόγο. Ο ειδικός θα αξιολογήσει την κατάσταση και θα αποφασίσει αν χρειάζεται επισκευή κάποιων τμημάτων ή ολική αντικατάσταση της μίζας.