Αν δεν μπορείς να ελέγξεις την πορεία του αυτοκινήτου σου, νιώθεις ότι αυτό σε “τραβάει” δεξιά και αριστερά σε λείο οδόστρωμα και φυσιολογικές καιρικές συνθήκες, τότε ήρθε η στιγμή να τσεκάρεις τους τροχούς του. Με την ευθυγράμμιση αυτοκινήτου ρυθμίζεις το σύστημα διεύθυνσης του οχήματος και εξασφαλίζεις ότι δεν θα υπάρξει καμία απόκλιση στην πορεία του. Έτσι προστατεύεις τα ελαστικά σου από γρήγορη φθορά και κυρίως προστατεύεις τον εαυτό σου και τους γύρω σου από πιθανό ατύχημα.
Πότε χρειάζεται το αυτοκίνητο ευθυγράμμιση;
Ένας γενικός κανόνας είναι ότι το αυτοκίνητο χρειάζεται ευθυγράμμιση κάθε 20000 χιλιόμετρα ή ανα 2 χρόνια. Αν όμως συμβαίνουν τα παρακάτω, μία επίσκεψη σε ειδικό είναι απαραίτητη.
- Χτύπησες με το αυτοκίνητο σου βίαια σε πεζοδρόμιο, λακούβα ή σημείο του δρόμου
- Διαπιστώνεις ότι τα ελαστικά σου φθείρονται γρηγορότερα ή ανομοιόμορφα
- Εντοπίζεις κάποια προβλήματα με το τιμόνι ή το κράτημα του οχήματος, όπως:
- Το όχημά σου σε τραβά προς τη μία πλευρά και δε μπορείς να το επαναφέρεις εύκολα.
- Το τιμόνι δεν επανέρχεται εύκολα μετά από στροφή.
- Το τιμόνι παραμένει σε γωνία ενώ κινείσαι ευθεία.
Επίσης, χρειάζεται να κάνεις ευθυγράμμιση τροχών όταν αγοράζεις νέα ελαστικά και θέλεις να διατηρηθούν περισσότερο ή όταν αντικαθιστάς μέρη των αναρτήσεων ή του τιμονιού.
Ευθυγράμμιση ή Ζυγοστάθμιση;
Πολλοί δεν γνωρίζουν την πραγματική έννοια της ευθυγράμμισης ή συχνά την συγχέουν με αυτή της ζυγοστάθμισης. Είναι όμως δύο τελείως διαφορετικές διαδικασίες. Κατα την ευθυγράμμιση, οι ρόδες ρυθμίζονται και γίνεται η επαναφορά στη θέση που ορίζει ο κατασκευαστής. Από την άλλη, η ζυγοστάθμιση επιτρέπει στον τροχό να περιστρέφεται, χωρίς να προκαλούνται κραδασμοί στο αυτοκίνητο.
Επιπρόσθετα, στην ευθυγράμμιση οι εργασίες πραγματοποιούνται με τους τροχούς πάνω στο αυτοκίνητο, ενώ αντίθετα στη ζυγοστάθμιση οι ρόδες αφαιρούνται από το όχημα. Τώρα λοιπόν που κατάλαβες τι συμβαίνει στις δύο διαδικασίες, ας μιλήσουμε αναλυτικότερα για την ευθυγράμμιση.
Πώς γίνεται η ευθυγράμμιση;
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, γίνονται τρεις κυρίως διορθώσεις με στόχο την επαναφορά των τροχών στη θέση που επιβάλλει ο κάθε κατασκευαστής. Οι διορθώσεις αυτές αφορούν τη γωνία κάμπερ, τη γωνία κάστερ και την σύγκλιση. Συνοπτικά:
- Η γωνία κάμπερ είναι η γωνία κλίσης του τροχού προς τον κάθετο άξονα όπως φαίνεται από την μπροστινή πλευρά του οχήματος. Αν ο τροχός απομακρύνεται πολύ, δημιουργείται φθορά. Αν η γωνία κάμπερ είναι θετική, τότε η κορυφή του τροχού γέρνει προς τα έξω. Αντίστοιχα, στην αρνητική γωνία η κορυφή του τροχού γέρνει προς τα μέσα.
- Η γωνία κάστερ είναι αυτή που σχηματίζει ο άξονας της ανάρτησης από την κάθετη της προς το εμπρόσθιο ή προς το πίσω μέρος του αυτοκινήτου.
- Η σύγκλιση καθορίζει την κατεύθυνση προς την οποία “κοιτούν” τα ελαστικά σε σχέση με τον κεντρικό άξονα του οχήματος.
Αρχικά, ρυθμίζεται η γωνία κάμπερ στον εμπρός άξονα και έπειτα οι κάστερ και σύγκλισης. Η ευθυγράμμιση πραγματοποιείται σε περίπου 30 λεπτά και αποτελεί μία πολύ απλή διαδικασία για έναν ειδικό.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα ευθυγράμμισης;
Η ευθυγράμμιση είναι απαραίτητη και διασφαλίζει μία πιο ομαλή και “σωστή” οδήγηση. Με αυτή περιορίζεται η φθορά των ελαστικών σε αρκετά μεγάλο ποσοστό και αυξάνεται η απόδοση, ενώ εξοικονομούνται καύσιμα. Επιπλέον, βελτιώνεται το κράτημα του αυτοκινήτου και έτσι η οδήγηση γίνεται πιο ασφαλής και ξεκούραστη.