Τα υγρά φρένων είναι από τα σημαντικότερα υγρά του αυτοκινήτου και θεωρείται απαραίτητο για την καλή λειτουργία του. Η δράση του είναι τέτοια που προκαλεί τη σύνδεση της μηχανικής δράσης του πεντάλ με τα τακάκια των φρένων, με αποτέλεσμα τη δημιουργία τριβής και την επιβράδυνση της ταχύτητας του αυτοκινήτου.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των υγρών φρένων
Τα υγρά φρένων έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ακολουθούν ειδικές προδιαγραφές ποιότητας. Συνεπώς, τα υγρά φρένων θα πρέπει να έχουν
→ Υψηλό σημείο βρασμού
Όπως είπαμε και παραπάνω, τα υγρά φρένων είναι υγροσκοπικά υγρά. Έχουν την ιδιότητα δηλαδή να απορροφούν την υγρασία. Υπάρχουν δύο σημεία βρασμού εξαιτίας αυτής της απορρόφησης.
→ Ξηρό σημείο βρασμού: Το υγρό έχεις μόλις αφαιρεθεί από τη συσκευασία και συνεπώς δεν έχει απορροφήσει την υγρασία.
→ Υγρό σημείο βρασμού: Το υγρό έχει απορροφήσει 3,5% υγρασία και είναι οριακά εντός των προδιαγραφών.
→ Ελάχιστη συμπιεστότητα
Είναι απαραίτητο η συμπίεση στα υγρά φρένων να διατηρείται στα χαμηλότερα επίπεδα. Και αυτό διότι η ελάχιστη συμπιεστότητα δημιουργεί την αίσθηση φρεναρίσματος στο πεντάλ.
→ Αντοχή σε μεγάλες θερμοκρασίες
→ Να διατηρούν όλα τους τα χαρακτηριστικά σε χαμηλές θερμοκρασίες
Τα υγρά φρένων θα πρέπει να έχουν ένα σταθερό ιξώδες, δηλαδή μία σταθερή πυκνότητα, σε μία μεγάλη γκάμα θερμοκρασιών. Το υγρό δεν πρέπει να είναι πολύ παχύρευστο, δηλαδή να έχει υψηλή πυκνότητα, ειδικά σε χαμηλές θερμοκρασίες, για να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά το σύστημα πέδησης.
→ Πολύ μικρές τριβές στο εσωτερικό τους
→ Να αφήνουν άθικτα τα μεταλλικά και ελαστικά εξαρτήματα του κλειστού συστήματος στο οποίο ανήκουν
Το Ph των υγρών φρένων πρέπει να είναι από 7 έως και 11, έτσι ώστε να μη προκαλείται διάβρωση των εξαρτημάτων.
→ Να μπορούν να αναμειχθούν με άλλα υγροσκοπικά υγρά
Ποια είναι τα είδη των υγρών φρένων με βάση τη σύνθεση τους
Ορυκτά υγρά φρένων | • Παράγονται από κλάσματα πετρελαίου • (+) Πολύ καλές λιπαντικές ιδιότητες • (+) Προστασία του συστήματος από φθορές • (+) Δεν απορροφούν υγρασία • (-) Κατάλληλα για παλαιότερα μοντέλα αυτοκινήτων • Η τιμή τους κυμαίνεται από 6 - 7 ευρώ / λίτρο |
Γλυκολικά υγρά φρένων (Συνθετικά υγρά φρένων) | • Παράγονται από πολυγλυκόλες • (+) Καλύτερα χαρακτηριστικά συγκριτικά με τα ορυκτά υγρά φρένων • (-) Απορροφούν υγρασία • (-) Δεν είναι κατάλληλα για παλαιότερα μοντέλα αυτοκινήτων • Η τιμή τους κυμαίνεται από 8 - 9 ευρώ / λίτρο |
Υγρά σιλικόνης (Υγρά φρένων DOT 5) | • Δημιουργούνται από πολυμερή οργανοπυριτίου • (+) Δεν απορροφούν υγρασία • (+) Συγκρατούν το ιξώδες • (-) Μειωμένες λιπαντικές ιδιότητες • (-) Δεν αναμειγνύονται με άλλους τύπους υγρών • (-) Αυξημένη τιμή • Ενδεικτικά η τιμή τους κυμαίνεται 10 - 11 ευρώ / λίτρο |
Ποια είναι τα είδη των υγρών φρένων με βάση την ταξινόμηση του Υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ (DOT)
DOT 3 | • Φθηνότερος τύπος υγρών φρένων • Κατασκευασμένος από αιθέρες γλυκόλης • Ξηρό σημείο βρασμού -> 205 βαθμοί Κελσίου • Υγρό σημείο βρασμού -> 140 βαθμοί Κελσίου • Βαθμός ιξώδους -> 1500 μονάδες • (-) Απορροφά ευκολότερα το νερό, έτσι πραγματοποιείται πιο εύκολα διάβρωση στο σύστημα |
DOC 4 | • Κοινά σημεία με το DOT 3 • Περιλαμβάνει βορικούς εστέρες (ενώσεις δηλαδή που παράγονται από ένα οξύ) • Ξηρό σημείο βρασμού -> 230 βαθμοί Κελσίου • Υγρό σημείο βρασμού -> 155 βαθμοί Κελσίου • Βαθμός ιξώδους -> 1800 μονάδες |
DOC 5 | • Ξηρό σημείο βρασμού -> 260 βαθμοί Κελσίου • Είναι κατάλληλο για οχήματα που μένουν ακινητοποιημένα για μεγάλο χρονικό διάστημα |
DOT 5.1 | • Ξηρό σημείο βρασμού -> 270 βαθμοί Κελσίου • Υγρό σημείο βρασμού -> 180 βαθμοί Κελσίου • Βαθμός ιξώδους -> 900 μονάδες • (-) Κίνδυνος διαρροής, λόγω δημιουργίας ρωγμών |
Πότε πρέπει να αλλάξεις τα υγρά φρένων του αυτοκινήτου σου
Αν χρησιμοποιείς υγρά φρένων με βάση τη γλυκόλη θα πρέπει να τα αλλάζεις κάθε 1 - 2 χρόνια, έχοντας ως δεδομένο ότι δε χρησιμοποιούσες το αυτοκίνητο σου για αγωνιστικούς λόγους. Σε καμία περίπτωση η αλλαγή τους δε θα πρέπει να ξεπερνά τα 4 χρόνια ή διαφορετικά θα πρέπει να αλλάζονται κάθε 30.000 - 40.000 χιλιόμετρα.
Όπως πλέον γνωρίζεις τα υγρά φρένων έχουν την τάση να απορροφούν υγρασία. Αυτό σημαίνει ότι σταδιακά το νερό συσσωρεύεται στο σύστημα πέδησης και το φθείρει, μειώνοντας έτσι την ασφάλεια του αυτοκινήτου. Αντίθετα, ο παραπάνω κανόνας δεν ισχύει στα υγρά σιλικόνης, καθώς αυτά δεν απορροφούν υγρασία και χρειάζεται να αλλαχθούν μόνο σε περίπτωση που ανοιχτεί η συσκευασία τους.
Σε κάθε περίπτωση συμβουλεύσου έναν ειδικό, ο οποίος θα ελέγξει τη σύσταση των υγρών φρένων, και άφησε τον να σε κατευθύνει. Αρχικά θα τσεκάρει τη στάθμη τους, καθώς και το χρώμα τους με έναν οπτικό έλεγχο. Να θυμάσαι ότι το επίπεδο της στάθμης πρέπει απαραιτήτως να ξεπερνά το ελάχιστο όριο και ότι στην αντίθετη περίπτωση χρειάζεται συμπλήρωση.
Η αλλαγή των υγρών φρένων είναι μια απλή και γρήγορη εργασία που διαρκεί συνήθως 1-2 ώρες και το κόστος εργασίας της εξαρτάται από το μηχανικό με μία μέση τιμή τα 50 ευρώ. Προσπάθησε λοιπόν να μην αμελείς τη συντήρηση τους και απόλαυσε μία πιο ασφαλή οδήγηση!