Το αυτοκίνητο, πέρα από απαραίτητο για τους περισσότερους από εμάς, είναι και μία επένδυση. Αποτελεί ένα περιουσιακό στοιχείο, που ακολουθεί τους νόμους της προσφοράς και της ζήτησης και με την πάροδο του χρόνου μειώνεται η αξία του.
Αν λοιπόν επένδυσες στην αγορά καινούργιου αυτοκινήτου και θες να είναι μαζί σου για καιρό και να το εκμεταλλευτείς στο έπακρο, τότε η μεταπωλητική του αξία δε χρειάζεται να σε απασχολεί. Αν πάλι θες να το πουλήσεις σχετικά νωρίς, τότε πρέπει να ενημερωθείς για την τιμή μεταπώλησης, καθώς και την υποτίμησή του.
Τι είναι η υποτίμηση της αξίας του αυτοκινήτου;
Ως υποτίμηση αυτοκινήτου ορίζουμε τη διαφορά κόστους της αξίας του όταν το αγοράζεις και όταν αποφασίζεις να το πουλήσεις. Για παράδειγμα, αν έχεις αγοράσει το αυτοκίνητο στην τιμή των 10.000 ευρώ και έπειτα από χρόνια καταφέρεις να το πουλήσεις 5.000 ευρώ, μιλάμε για υποτίμηση αξίας της τάξεως του 50%.
Ενδεικτικά, η υποτίμηση ενός αυτοκινήτου κυμαίνεται από 15 - 30% τον πρώτο χρόνο απόκτησης του (ως καινούργιο) και μπορεί να φτάσει έως και το 50-60% στα πρώτα 5 χρόνια. Παρακάτω, θα βρεις τους λόγους που οδηγούν στην υποτίμηση και επηρεάζουν τη μεταπωλητική αξία του αυτοκινήτου σου.
9 Παράγοντες που επηρεάζουν τη μεταπωλητική αξία του αυτοκινήτου
-
Χιλιόμετρα
Ένας από τους κυριότερους λόγους είναι ο αριθμός των χιλιομέτρων που έχεις διανύσει. Όσο πιο υψηλός είναι αυτός ο αριθμός, τόσο μειώνεται και η αξία του αυτοκινήτου σου.
-
Εμπορική αξία του αυτοκινήτου
Αν το μοντέλο που έχεις επιλέξει, έχει ακόμα μεγάλη ζήτηση στην αγορά, τότε σχετικά μεγάλη θα είναι και η μεταπωλητική του αξία, καθώς η υποτίμησή του γίνεται σε μικρότερο ρυθμό συγκριτικά με τα άλλα.
Συνεπώς, όσο πιο δημοφιλές το μοντέλο ή ο τύπος του αυτοκινήτου, τόσο πιο μεγάλη και η μεταπωλητική του αξία. Ενδεικτικά, τα οικογενειακά αυτοκίνητα υποτιμούνται λιγότερα συγκριτικά με τα σπορ αυτοκίνητα, τα οποία είναι λιγότερο δημοφιλή στις μεγαλύτερες ηλικίες.
-
Μέγεθος αυτοκινήτου
Ένα πολυτελές αυτοκίνητο, μεγάλου μεγέθους υποτιμάται γρηγορότερα σε σχέση με τα μικρότερα, οικογενειακά αυτοκίνητα. Αυτό συμβαίνει κυρίως λόγω του αυξημένου κόστους των καυσίμων, αλλά και των ανταλλακτικών.
-
Κατανάλωση καυσίμου
Ένα μικρού κυβισμού αυτοκίνητο προσφέρει, πέρα από οικονομία σε καύσιμο και ρύπους και χαμηλότερο ρυθμό υποτίμησης. Τα αυτοκίνητα αυτά τείνουν να έχουν ιδιαίτερα αυξημένη δημοφιλία και να κυριαρχούν στις μεγάλες πόλεις.
-
Είδος καυσίμου
Το είδος καυσίμου επηρεάζει άμεσα τη μεταπωλητική αξία του αυτοκινήτου. Πολλοί οδηγοί επιλέγουν diesel, καθώς είναι πιο οικονομικό και “καίει” λιγότερο. Συνεπώς ένα diesel αυτοκίνητο χαμηλού κυβισμού διατηρεί σε μεγάλο βαθμό την αξία του, διότι η υποτίμηση είναι κάτι που συμβαίνει μεν, αλλά με πολύ αργούς ρυθμούς.
-
Κατάσταση αυτοκινήτου
Είναι προφανές πως ένα αυτοκίνητο σαν “καινούργιο”, έχει περισσότερες προοπτικές κατά τη μεταπώληση του. Η σωστή συντήρηση και τα τακτικά service αυξάνουν την αξία του και προσφέρουν μια πιο ανταγωνιστική τιμή πώλησης.
Κάθε οδηγός θα πρέπει να έχει άμεσα προσβάσιμο και να ενημερώνει τακτικά το βιβλίο service του αυτοκινήτου του. Στο βιβλίο αυτό καταγράφονται όλες οι εργασίες που έχουν γίνει στο όχημα και περιλαμβάνει ολόκληρο το ιστορικό του. Αν είσαι εσύ ο αγοραστής, μέσω του βιβλίου μαθαίνεις τα πάντα για το αυτοκίνητο και τις ανάγκες του, καθώς και το ιστορικό ατυχημάτων του. Αν πάλι είσαι ο πωλητής και βρίσκεσαι στη διαδικασία της πώλησης αυτοκινήτου σε κάποιον άλλο ιδιώτη, προσφέρεις στον ιδιώτη παραπάνω διαφάνεια και εμπιστοσύνη κατα την πώληση.
-
Ο αριθμός των προηγούμενων ιδιοκτητών
Είναι εύκολα αντιληπτό ότι όσο περισσότερους αγοραστές έχει ένα αυτοκίνητο, τόσες περισσότερες και οι πιθανότητες να υποτιμηθεί στην αγορά. Συνεπώς ένα αυτοκίνητο που έχει περάσει από πολλά χέρια, έχει και μικρότερη μεταπωλητική αξία.
-
Το χρώμα
Κλασικά χρώματα κρατούν αυξημένη τη μεταπωλητική αξία του αυτοκινήτου. Έρευνα που πραγματοποίησε η iseecars.com το 2017 στις Η.Π.Α σε 2,1 εκατομμύρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα 3 ετών, έδειξε ότι τα οχήματα τα οποία έχουν ένα πιο “εμπορικό” χρώμα, υποτιμούνται έως και 30% λιγότερο σε σχέση με τα υπόλοιπα.
Σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα, το πιο “εμπορικό” χρώμα σε ένα αυτοκίνητο είναι το κίτρινο. Ένα κίτρινο αυτοκίνητο διατηρεί την υποτίμηση της αξίας του στο 27%, νούμερο αρκετά υψηλό, αν σκεφτεί κανείς ότι ο μέσος όρος είναι το 18%. Αξίζει να σημειωθεί ότι το λιγότερο δημοφιλές χρώμα, με χαμηλή μεταπωλητική αξία είναι το χρυσό.
-
Ο παραπάνω εξοπλισμός και οι μετατροπές
Αν το αυτοκίνητο διαθέτει παραπάνω εξοπλισμό, όπως για παράδειγμα μεταλλικό χρώμα, δερμάτινα καθίσματα, ζάντες αλουμινίου, GPS και ηλεκτρονικά συστήματα, τότε όπως είναι αναμενόμενο αυξάνεται και η μεταπωλητική του αξία.
Στην περίπτωση των μετατροπών, κάποιες από αυτές προσθέτουν αξία στο αυτοκίνητο, ενώ κάποιες άλλες, όχι. Για παράδειγμα οι φαρδιές αεροτομές και οι χαμηλοί προφυλακτήρες μειώνουν την αξία του αυτοκινήτου, καθώς προορίζονται για ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό.
Πώς θα υπολογίσεις τη μεταπωλητική αξία του αυτοκινήτου σου;
Ο πιο απλός τρόπος είναι η έρευνα. Βρες και σύγκρινε μοντέλα, με παρόμοια χαρακτηριστικά με το αυτοκίνητο σου, και δες που κυμαίνονται οι τιμές της αγοράς.
Πώς θα αυξήσεις τη μεταπωλητική αξία
Αν θες να μεταπωλήσεις το αυτοκίνητο σου και να ελαχιστοποιήσεις την υποτίμηση της αξίας του, εφάρμοσε τα παρακάτω:
- Μείωσε τις καθημερινές διαδρομές με το αυτοκίνητο που θέλεις να μεταπωλήσεις.
- Μην ξεχνάς το τακτικό service του και την αποθήκευση των εγγράφων που το αποδεικνύουν.
- Αν σκέφτεσαι να αγοράσεις ένα αυτοκίνητο και μετά να το μεταπωλήσεις, σε συμφέρει να το αγοράσεις αφού έχει χάσει μεγάλο μέρος της μεταπωλητικής του αξίας.
- Θυμήσου ότι ένα αυτοκίνητο με πολλές μετατροπές, χάνει σε μεγάλο βαθμό την αξία του.
- Κάνε έρευνα σε μοντέλα με τα ίδια χαρακτηριστικά με το δικό σου και παρατήρησε την υποτίμηση που έχουν δεχθεί τα τελευταία χρόνια.
- Επένδυσε σε δημοφιλή εξοπλισμό, ο οποίος θα απογειώσει την οδηγική σου εμπειρία.